За менторството в бизнеса и за бизнеса в менторството

Защо 99% от предприемачите и стартиращите бизнеси се провалят? Само те ли са виновни за това? В тази статия ще разгледаме една от причините – тази, която всички ние знаем.

Целта на тази статия е да разгледаме бизнес менторството като растяща индустрия в световен мащаб и да анализираме максимално рационално ползите, които менторите предоставят на своите последователи.

Да бъдеш днес „бизнес ментор“, „коуч“, „трейнър“, „инструктор“ и „бизнес гуру“ е модерно. Печалбите на индустрията на тези подпомагащи бизнеса професии нарастват ежегодно. Според различни източници тази индустрия се оценява на между 31 и 36 милиарда долара годишно в световен мащаб. Всеки, който смята, че може да предаде някакво знание или умение, или да бъде от помощ на други хора в бизнеса, може спокойно да нарича себе си ментор или коуч. Този занаят е толкова популярен, че днес всеки, който е създал някакъв дребен бизнес и той не е фалирал няколко години, вече може да приеме себе си като ментор и гуру и да започне да учи другите как да станат като него, от което също изкарва пари и така се оказва, че да си гуру е доходоносен бизнес.

Лесното навлизане в бизнеса подпомага успеха

Практиката показва, че всеки е подходящ да бъде бизнес ментор. Да разгледаме няколко успешни примера.

  • Световно известната тенисистка Мария Шарапова е и много успешна бизнесдама. Когато тя е на 25 годишна възраст инвестира в създаването на компания за бонбони и шоколад с бранда „Sugarpova“. Шест години по-късно тя продава бонбони и премиум шоколад в 22 държави. Днес тя също е и бизнес ментор като част от програмата на Националната асоциация на жените собственици на бизнеси в САЩ и подпомага жени предприемачи като техен ментор.
  • Матю Рикар – френският будистки монах, бивш биохимик, който живее в манастир в Непал и когото неврологът Ричард Дейвидсън от University of Wisconsin определи за най-щастливия човек, сега активно пише и продава книги, изнася скъпо платени лекции и консултира хората как да бъдат по-щастливи и успешни във всичко.
  • Популярната сексоложка Наталия Кобилкина има руска диплома по бизнес психология и също предлага консултации и коучинг в областта на стартирането и развитието на собствен бизнес.

В други случаи дори не е необходимо менторът да е имал друг бизнес и успехи. Просто възприема званието „ментор“, „коуч“, „трейнър“, „инструктор“, бизнес гуру (или всичките заедно) или пък друго подобно по избор. Това, което остава да направи, е да се позиционира в съзнанието на потенциалните си клиенти като невероятно успял, талантлив, физически много здрав, извънредно умен и щастливо усмихващ се. Оттук нататък успехът му е гарантиран.

Вредни ли са менторите за бизнеса?

Може ли някой, който иска да ви помогне да успеете, да бъде вреден? Със сигурност менторите искат вие да успеете с тяхна помощ и не биха искали да ви навредят съзнателно, тъй като това би се отразили лошо на техния имидж и самочувствие. От друга страна защо 99% от бизнес предприемачите се провалят? Само те ли са виновни за това? Да отговорим на този въпрос като разгледаме как се случва този бизнес.

Обикновено менторите са специалисти в една конкретна област на познанието и практиката. Те използват всичко, което знаят и могат и всичките си бизнес умения, за да ви спечелят за клиенти (последователи) и да ви издигнат на друго ниво като ви предадат от своето житейско и бизнес съвършенство. Като всяка професионална услуга и тази си има цена. Цената се определя от известността и самочувствието на ментора. В момента можете да си резервирате едночасова консултация с Наталия Кобилкина срещу 200 лева на нейния сайт. A участие в четиридневната трансформационна програма на Тони Робинс в Лондон през април 2019 г. струва между 1 499 и 4 999 британски паунда. Всичко това е нормално и оправдано. Трудът и талантът трябва да се заплащат.

Ако разгледате семинарите и обученията, които се организират в София и големите градове на страната само за един месец ще видите, че в страната вече има изградена цяла добре работеща индустрия от консултанти и обучители и от фирми, които предлагат професионална помощ и мъдрост на всички занимаващи се с бизнес. Обикновено подпомагащите предприемачите хора и фирми използват методологии като Design Thinking, Business Model Canvas, Business Idea Mandala и други, за да подпомогнат процеса на създаване и изграждане на бизнес.

От една страна тези инструменти са създадени, за да подпомогнат генерирането на идеи за иновации и да подредят мисленето, логиката на бизнес модела на предприемачите, а от друга тези модели оганичават свободата на мислене на предприемачите, като ги насочват да мислят свободно и креативни единствено в предварително установените рамки на методологията, която следват. Същото се отнася и за менторите и инструкторите. Те използват своя опит и умения, комбинирани с утвърдените инструменти и методологии, за да помагат на предприемачите.

Това, с което те вредят на последователите си е, че вероятно, без да го искат, поставят хората в още по-ограничено и подредено мисловно пространство. Това се случва заради убедеността и увереността както на менторите така и на последователите им, че правилният път за създаване и израстване в бизнеса може да бъде открит и показан и често правилният път е един за всички. Анализите на единиците успешни бизнеси и на милионите провалили се бизнеси показва, че в бизнесът няма панацея и не е възможно да има.

Нека направим един мисловен експеримент. Вземете бизнес модела на някои от най-успешните компании, за които се сещате (напр. Apple, Google или Amazon) и си представете, че ще приложите техния бизнес модел в бизнеса на своята компания (или в тази, в която работите). Как мислите? Ще бъде ли успешна тази компания, ако следва модела на някоя от най-успешните компании в света? Моят убеден отговор е „Не“. Всяка успешна компания е успешна, защото първо е създала собствен и уникален бизнес модел и второ – защото мениджърите на компанията са имали смелост да вървят по своя път, без да се самоограничават с мислене от типа „така се прави“. Предаването дори и на най-успешния опит би въвел предприемачите в един утъпкан коловоз. Ученето от типа „как се правят нещата“ и насочването към стандартните „успешни“ стратегии с голяма сигурност ще ни направи като всички останали фирми, вкарани в добре утъпкания коловоз на провала.  Така всяка фирма става „уникална“ като всички останали, които вече са се провалили преди нея.

Поучително е, че каквито и доказано успешни стратегии да използват предприемачите, ако бизнесът им се провали, то провалът винаги е уникален и неповторим. Основната заблуда на предприемачите, които следват коучове е, че успешен предприемач се става като спазваш определени правила и стандарти. Практиката показва, че успешните бизнеси не следват пътя да други фирми и гурута.

Всичко това е бизнес

Предлагането и използването на този тип професионални услуги е бизнес. От едната страна имаме професионалисти, които предлагат своите услуги, а от другата – хора, които са готови да плащат, за да получат ползата от тези услуги. И докато ползите за получаващите услугите не са гарантирани, то  печалбата за предлагащите менторски и консултантски услуги е гарантирана. Например провеждането на тренинги по методологията за подпомагане на предприемачеството “Design Thinking” предлага основно емоционални преживявания на участниците и носи сигурна печалба за тези, които осъществяват тренингите и не винаги има значима рационална полза за участващите в тренингите. Без  да твърдим, че винаги е така, можем да предположим, че тази методология е създадена единствено, за да се осъществяват професионални тренинги по нея и ползата от това е сигурна само за едната страна.

3 Коментари за За менторството в бизнеса и за бизнеса в менторството

  1. Красимир Михов // 20.03.2019 в 16:11 // Отговор

    За мен, теорията и практиката трябва да вървят заедно. „Ментор“ теоретик, без практически опит, едва ли би бил достатъчно ефективен. Не случайно, собствениците на големите фамилни корпорации изискват от своите наследници да минат по целия йерархичен път и чак тогава да станат мениджъри. А за това, че 99 процента от предприемачите фалират определящ е факта, че не умеят да организират своята дейност. По принцип, всяко едно начинание трябва да се разделя на „малки стъпки“, всяка от които да е подплатена с необходимия ресурс за нейното осъществяване. Разбира се най-важна е целта – какво искащ да постигнеш. На това в казармата му казват стратегия и тактика. Без тяхното добро разработване няма успех, както във военен, така и в икономически аспект.. Колкото до правилата, тях трябва да ги има, но да не ги превръщаме в догми, а да ги използваме повече като жалони.

  2. Людмила // 22.03.2019 в 14:09 // Отговор

    Поздравление за статията.
    Добра и актуална идея, чист стил и умерена доза скептицизъм, леко саркастично.

  3. Поредната изключително полезна и дълга статия. Поздравления, че продължавате да поддържате този полезен блог 🙂

Оставете коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван


*