Съществува ли любов към бранда?

През декември 2013 год. John Dawe пише провокативна статия със заглавие „Могат ли потребителите наистина да имат любовни взаимоотношения с брандове? (Аз не мисля)“1 за списанието на Американската Маркетингова Асоциация „Marketing News“. Dawes описва неговата теза така: “Всекидневният опит ни казва, че в живота ни има толкова много брандове и толкова малко време да развием взаимоотношения, привързаност или любов към бранда”. Той казва,  че маркетолозите трябва да спрат да планират своите маркетингови усилия около насърчаване на връзките с обичащите брандовете защото „ако въобще съществуват, те са доста мъничка група“. Според John Dawes „потребителите по принцип изпитват чувство на удовлетвореност от брандовете, а не чувство на любов към тях“.

Точно обратното мнение изразява Doug Grisaffe 2 в същото списание в броя му от м. февруари 2014 год. Той смята, че „потребителите имат любовни отношения с брандове, а това не е рядко или изолирано явление“. Той пише, че в престижни бизнес списания са публикувани множество обширни теоретични и емпирични изследвания, които представят сериозни доказателства в полза на емоционалните връзки на потребителите с брандове.

Може би при някои хора е трудно да намерим признаци на привързаност и  любов към брандове, но със сигурност съществува значително количество доказателства, че за други потребители бранд любовта съществува. Dawes смята, че е необходимо да се съсредоточим върху тези клиенти, които нямат емоционална привързаност към брандове, а Grisaffe вярва, че е важно да признаем, че брандовете имат такива потребители и трябва да обръщаме на тях специално внимание. Grisaffe дава за пример брандове като Nike, Under Armour, Apple, Trader Joe, Chik-FIL-A, Coca-Cola като такива, които имат множество емоционално обвързани с тях потребители.

Въпроси за дискусия:

  1. Съществува ли любов към бранда? Кое от двете мнения поддържате и защо?
  2. Смятате ли, че компаниите трябва да работят за изграждане на емоционална обвързаност на потребителите към техните брандове?
  3. По какъв начин компаниите могат да изграждат и да поддържат емоционална обвързаност на потребителите към техните брандове?
  4. Колко са трайни тези взаимоотношения и от какво зависят те?

 

  1. John Dawes (2013) ‘Can Consumers Really Have  LoveRelationships With Brands? (I Think Not.)’, Marketing News, American Marketing Association, December
  2. DougGrisaffe (2014) ‘Feeling the Brand Love’, Marketing News, American Marketing Association, February(), pp. 26-27.

1 Коментар за Съществува ли любов към бранда?

  1. проф. Боян Дуранкев // 09.03.2017 в 10:50 // Отговор

    Много актуална и модна тема! Първо, трябва да се дефинира що е това „любов“ и да се разграничи от „обич“. Ако любовта е внезапно или постепенно (но бързо) привличане от обект с „подсъзнателна“ цел – продължаване на вида, то никой потребител не влиза в любовни отношения с купените макарони, кетчуп или телефон, освен ако не е извратеняк. Не съм видял буркан кетчуп с глава на човек, излязъл от родилен дом.

Оставете коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван


*