Защо 99% от предприемачите и стартиращите бизнеси се провалят? Само те ли са виновни за това? В тази статия ще разгледаме една от причините – тази, която всички ние знаем.

Целта на тази статия е да разгледаме бизнес менторството като растяща индустрия в световен мащаб и да анализираме максимално рационално ползите, които менторите предоставят на своите последователи.

Да бъдеш днес „бизнес ментор“, „коуч“, „трейнър“, „инструктор“ и „бизнес гуру“ е модерно. Печалбите на индустрията на тези подпомагащи бизнеса професии нарастват ежегодно. Според различни източници тази индустрия се оценява на между 31 и 36 милиарда долара годишно в световен мащаб. Всеки, който смята, че може да предаде някакво знание или умение, или да бъде от помощ на други хора в бизнеса, може спокойно да нарича себе си ментор или коуч. Този занаят е толкова популярен, че днес всеки, който е създал някакъв дребен бизнес и той не е фалирал няколко години, вече може да приеме себе си като ментор и гуру и да започне да учи другите как да станат като него, от което също изкарва пари и така се оказва, че да си гуру е доходоносен бизнес.

Лесното навлизане в бизнеса подпомага успеха

Практиката показва, че всеки е подходящ да бъде бизнес ментор. Да разгледаме няколко успешни примера.

  • Световно известната тенисистка Мария Шарапова е и много успешна бизнесдама. Когато тя е на 25 годишна възраст инвестира в създаването на компания за бонбони и шоколад с бранда „Sugarpova“. Шест години по-късно тя продава бонбони и премиум шоколад в 22 държави. Днес тя също е и бизнес ментор като част от програмата на Националната асоциация на жените собственици на бизнеси в САЩ и подпомага жени предприемачи като техен ментор.
  • Матю Рикар – френският будистки монах, бивш биохимик, който живее в манастир в Непал и когото неврологът Ричард Дейвидсън от University of Wisconsin определи за най-щастливия човек, сега активно пише и продава книги, изнася скъпо платени лекции и консултира хората как да бъдат по-щастливи и успешни във всичко.
  • Популярната сексоложка Наталия Кобилкина има руска диплома по бизнес психология и също предлага консултации и коучинг в областта на стартирането и развитието на собствен бизнес.

В други случаи дори не е необходимо менторът да е имал друг бизнес и успехи. Просто възприема званието „ментор“, „коуч“, „трейнър“, „инструктор“, бизнес гуру (или всичките заедно) или пък друго подобно по избор. Това, което остава да направи, е да се позиционира в съзнанието на потенциалните си клиенти като невероятно успял, талантлив, физически много здрав, извънредно умен и щастливо усмихващ се. Оттук нататък успехът му е гарантиран.

Вредни ли са менторите за бизнеса?

Може ли някой, който иска да ви помогне да успеете, да бъде вреден? Със сигурност менторите искат вие да успеете с тяхна помощ и не биха искали да ви навредят съзнателно, тъй като това би се отразили лошо на техния имидж и самочувствие. От друга страна защо 99% от бизнес предприемачите се провалят? Само те ли са виновни за това? Да отговорим на този въпрос като разгледаме как се случва този бизнес.

Обикновено менторите са специалисти в една конкретна област на познанието и практиката. Те използват всичко, което знаят и могат и всичките си бизнес умения, за да ви спечелят за клиенти (последователи) и да ви издигнат на друго ниво като ви предадат от своето житейско и бизнес съвършенство. Като всяка професионална услуга и тази си има цена. Цената се определя от известността и самочувствието на ментора. В момента можете да си резервирате едночасова консултация с Наталия Кобилкина срещу 200 лева на нейния сайт. A участие в четиридневната трансформационна програма на Тони Робинс в Лондон през април 2019 г. струва между 1 499 и 4 999 британски паунда. Всичко това е нормално и оправдано. Трудът и талантът трябва да се заплащат.

Ако разгледате семинарите и обученията, които се организират в София и големите градове на страната само за един месец ще видите, че в страната вече има изградена цяла добре работеща индустрия от консултанти и обучители и от фирми, които предлагат професионална помощ и мъдрост на всички занимаващи се с бизнес. Обикновено подпомагащите предприемачите хора и фирми използват методологии като Design Thinking, Business Model Canvas, Business Idea Mandala и други, за да подпомогнат процеса на създаване и изграждане на бизнес.

От една страна тези инструменти са създадени, за да подпомогнат генерирането на идеи за иновации и да подредят мисленето, логиката на бизнес модела на предприемачите, а от друга тези модели оганичават свободата на мислене на предприемачите, като ги насочват да мислят свободно и креативни единствено в предварително установените рамки на методологията, която следват. Същото се отнася и за менторите и инструкторите. Те използват своя опит и умения, комбинирани с утвърдените инструменти и методологии, за да помагат на предприемачите.

Това, с което те вредят на последователите си е, че вероятно, без да го искат, поставят хората в още по-ограничено и подредено мисловно пространство. Това се случва заради убедеността и увереността както на менторите така и на последователите им, че правилният път за създаване и израстване в бизнеса може да бъде открит и показан и често правилният път е един за всички. Анализите на единиците успешни бизнеси и на милионите провалили се бизнеси показва, че в бизнесът няма панацея и не е възможно да има.

Нека направим един мисловен експеримент. Вземете бизнес модела на някои от най-успешните компании, за които се сещате (напр. Apple, Google или Amazon) и си представете, че ще приложите техния бизнес модел в бизнеса на своята компания (или в тази, в която работите). Как мислите? Ще бъде ли успешна тази компания, ако следва модела на някоя от най-успешните компании в света? Моят убеден отговор е „Не“. Всяка успешна компания е успешна, защото първо е създала собствен и уникален бизнес модел и второ – защото мениджърите на компанията са имали смелост да вървят по своя път, без да се самоограничават с мислене от типа „така се прави“. Предаването дори и на най-успешния опит би въвел предприемачите в един утъпкан коловоз. Ученето от типа „как се правят нещата“ и насочването към стандартните „успешни“ стратегии с голяма сигурност ще ни направи като всички останали фирми, вкарани в добре утъпкания коловоз на провала.  Така всяка фирма става „уникална“ като всички останали, които вече са се провалили преди нея.

Поучително е, че каквито и доказано успешни стратегии да използват предприемачите, ако бизнесът им се провали, то провалът винаги е уникален и неповторим. Основната заблуда на предприемачите, които следват коучове е, че успешен предприемач се става като спазваш определени правила и стандарти. Практиката показва, че успешните бизнеси не следват пътя да други фирми и гурута.

Всичко това е бизнес

Предлагането и използването на този тип професионални услуги е бизнес. От едната страна имаме професионалисти, които предлагат своите услуги, а от другата – хора, които са готови да плащат, за да получат ползата от тези услуги. И докато ползите за получаващите услугите не са гарантирани, то  печалбата за предлагащите менторски и консултантски услуги е гарантирана. Например провеждането на тренинги по методологията за подпомагане на предприемачеството “Design Thinking” предлага основно емоционални преживявания на участниците и носи сигурна печалба за тези, които осъществяват тренингите и не винаги има значима рационална полза за участващите в тренингите. Без  да твърдим, че винаги е така, можем да предположим, че тази методология е създадена единствено, за да се осъществяват професионални тренинги по нея и ползата от това е сигурна само за едната страна.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *