През декември 2013 год. John Dawe пише провокативна статия със заглавие „Могат ли потребителите наистина да имат любовни взаимоотношения с брандове? (Аз не мисля)“ за списанието на Американската Маркетингова Асоциация „Marketing News“. Dawes описва неговата теза така: “Всекидневният опит ни казва, че в живота ни има толкова много брандове и толкова малко време да развием взаимоотношения, привързаност или любов към бранда”. Той казва,  че маркетолозите трябва да спрат да планират своите маркетингови усилия около насърчаване на връзките с обичащите брандовете защото „ако въобще съществуват, те са доста мъничка група“. Според John Dawes „потребителите по принцип изпитват чувство на удовлетвореност от брандовете, а не чувство на любов към тях“.

Точно обратното мнение изразява Doug Grisaffe в същото списание в броя му от м. февруари 2014 год. Той смята, че „потребителите имат любовни отношения с брандове, а това не е рядко или изолирано явление“. Той пише, че в престижни бизнес списания са публикувани множество обширни теоретични и емпирични изследвания, които представят сериозни доказателства в полза на емоционалните връзки на потребителите с брандове.

Може би при някои хора е трудно да намерим признаци на привързаност и  любов към брандове, но със сигурност съществува значително количество доказателства, че за други потребители бранд любовта съществува. Dawes смята, че е необходимо да се съсредоточим върху тези клиенти, които нямат емоционална привързаност към брандове, а Grisaffe вярва, че е важно да признаем, че брандовете имат такива потребители и трябва да обръщаме на тях специално внимание. Grisaffe дава за пример брандове като Nike, Under Armour, Apple, Trader Joe, Chik-FIL-A, Coca-Cola като такива, които имат множество емоционално обвързани с тях потребители.

Въпроси за дискусия:

  1. Съществува ли любов към бранда? Кое от двете мнения поддържате и защо?
  2. Смятате ли, че компаниите трябва да работят за изграждане на емоционална обвързаност на потребителите към техните брандове?
  3. По какъв начин компаниите могат да изграждат и да поддържат емоционална обвързаност на потребителите към техните брандове?
  4. Колко са трайни тези взаимоотношения и от какво зависят те?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *